Huur betalen
-
Om te zien óf en hoeveel huurtoeslag u kunt ontvangen, kunt u een proefberekening laten maken. Op de website van de Belastingdienst vindt u nog meer informatie over huurtoeslag. Ook kunt u hier direct huurtoeslag aanvragen.
Komt u er niet uit?
Neem dan contact op met de Belastingdienst via 0800-0543 (gratis nummer). -
Heeft u ons gebeld dat u de huur heeft overgemaakt, maar heeft u toch een aanmaningsbrief ontvangen? Onze excuses. Uw melding en de aanmaningsbrief hebben elkaar gekruist. U kunt deze aanmaningsbrief weggooien. Wij adviseren u de volgende keer vóór de eerste van de maand te betalen om deze aanmaningsbrief te voorkomen.
U kunt in Mijn Site uw openstaande facturen zien. Ook kunt u hier via IDeal direct uw huur betalen.
-
Het kan voorkomen dat u onverwacht in een andere financiële situatie terechtkomt, of problemen heeft waardoor u uw huur niet op tijd kunt betalen. Blijf daar niet mee zitten en neem contact met ons op. Dan bespreken we uw situatie persoonlijk en kunnen we u mogelijk helpen.
-
Verandert er verder niets in uw situatie, dan hoeft u niets te doen. Wij geven voor al onze woningen de nieuwe huurprijs per 1 juli door aan de Belastingdienst.
Let op
Het kan voorkomen dat de Belastingdienst u toch nog een formulier stuurt om uw nieuwe huurprijs door te geven. Vult u deze dan wel in en stuur deze terug naar de Belastingdienst. Want het kan voorkomen dat er bij het aanleveren van de nieuwe huurprijzen door Sité aan de Belastingdienst, iets niet goed is gegaan. Als huurder blijft u zelf verantwoordelijk voor de juiste gegevens bij de Belastingdienst. -
U vraagt huurtoeslag aan bij de Belastingdienst. U leest hier hoe u dat doet.
U heeft een DigiD nodig om huurtoeslag aan te vragen
Om huurtoeslag bij de Belastingdienst aan te vragen of om uw persoonlijke gegevens te bekijken, heeft u een DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Vraag deze dan hier gratis aan. -
Log in op Mijn Sité en vul het formulier Aanvragen/opzeggen automatische incasso in. U krijgt dan een bevestiging van ons toegestuurd.
-
Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Dit is onder andere afhankelijk van uw persoonlijke situatie en de reden dat u de huur niet kunt betalen. Het is niet mogelijk om op een andere datum te betalen dan de eerste van de maand. Als u contact met ons opneemt, maken wij een afspraak voor een persoonlijk gesprek. Wij kijken samen met u naar oplossingen.
-
Via Mijn Sité past u eenvoudig uw rekeningnummer aan. In dit filmpje leggen we u uit hoe u dit doet.
Wanneer gaat de wijziging in?
Geeft u de wijziging de eerste helft van de maand aan ons door? Dan wordt de huur de volgende keer van het nieuwe rekeningnummer afgeschreven.Geeft u het nieuwe rekeningnummer later in de maand door? Dan wordt de volgende huur afgeschreven van het oude rekeningnummer. Pas de maand daarna vindt afschrijving van het nieuwe rekeningnummer plaats.
-
Een hogere huur dan uw buren
De huren zijn nu gemiddeld hoger dan vroeger. Als uw buren er al langer wonen, zijn zij mogelijk met een lagere huur begonnen. Als u nu een woning gaat huren, betaalt u de huurprijs van dit moment, waarbij de huurprijs is balans is met de kwaliteit van de woning.Een lagere huur dan uw buren kan ook
Vanaf januari 2016 is een nieuwe wet ingegaan. Woningcorporaties moeten passend toewijzen. Om voldoende betaalbare woningen te hebben voor mensen met een laag inkomen, wordt bij sommige woningen de huurprijs verlaagd. Hierdoor kan het dus ook voorkomen dat u een lagere huur heeft dan uw buren.Hoe wordt de huurprijs van een woning bepaald?
Voor het berekenen van de maximale huurprijs van een sociale huurwoning, hanteren we het woningwaarderingsstelsel, ook wel puntensysteem, van de overheid. Er worden punten gegeven voor bijvoorbeeld de oppervlakte van de kamers en het energielabel. De kwaliteit van de woning komt tot uitdrukking in de puntentelling. Hoe meer voorzieningen, hoe meer punten en daaraan gekoppeld een hogere huurprijs. U kunt via Mijn Sité het puntenaantal van uw woning inzien.Controleren van uw maximale huurprijs
Wilt u weten of uw huurprijs klopt? Doe dan de Huurprijscheck. Zo weet u zeker dat u niet te veel huur betaalt. -
U checkt uw huurbetalingen heel eenvoudig via Mijn Sité. Als u bent ingelogd ziet u onder Mijn facturen alle openstaande facturen. Ziet u dat de huur nog niet is betaald? Dan kunt u hier ook direct via iDeal de huur betalen.
-
U kunt schriftelijk bezwaar maken tegen de huuraanpassing tot 30 juni 2024. Het formulier hiervoor vraagt u aan bij het secretariaat van de Huurcommissie via telefoonnummer 1400 (lokaal tarief op werkdagen van 08-20.00 uur). U vindt het formulier ook op de website van de Huurcommissie. Uiterlijk 30 juni 2024 kunt het bezwaarformulier bij ons inleveren of mailen naar site@swd.nl.
-
Als u door de hoge energielasten uw huur niet meer kunt betalen, neemt u dan contact met ons op. Omdat we nauw samenwerken met partijen zoals de gemeente, Buurtplein en Schuld Hulp Maatje, is er vaak een goede oplossing te vinden voor uw betalingsproblemen.