Nieuwe huurder
Proficiat met uw nieuwe woning! Wij hopen dat u zich snel thuis voelt. Op deze pagina vindt u informatie die belangrijk is voor u als nieuwe huurder.
Huur betalen
U betaalt de huur altijd vooraf op de eerste van de maand. In uw huurovereenkomst staat de huurprijs. Huurt u een appartement, dan betaalt u ook vaak servicekosten. Afhankelijk van de huurprijs en uw inkomen komt u misschien in aanmerking voor huurtoeslag.
Onderhoud aan uw woning: wie doet wat?
Een woning heeft regelmatig onderhoud nodig. Want soms gaan dingen kapot. Een deel van dat onderhoud doen wij. Voor andere reparaties bent u zelf verantwoordelijk.
Een comfortabele woning
Een comfortabele woning is een frisse, gezonde en koele woning.
Klachten?
We doen ons best om het wonen voor u zo prettig mogelijk te maken. Toch kan het voorkomen dat u niet tevreden bent over onze dienstverlening.
-
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening? Dan kunt u een klacht indienen bij ons. U leest hier hoe u dat kunt doen.
Regionale Geschillencommissie
Soms gebeurt het dat we er samen niet uitkomen. In dat geval kunt u zich wenden tot de onafhankelijke Regionale Geschillencommissie Oost-Gelderland.
Huurcommissie
Als u een klacht heeft over de hoogte van de huurprijs, de servicekosten of het onderhoud aan uw woning, dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Huurcommissie. Bekijk hier voor welke onderwerpen u naar de Huurcommissie kunt stappen.
Kantonrechter
Als u het niet eens bent met de uitspraak van de regionale geschillencommissie of van de Huurcommissie, dan heeft u altijd nog de mogelijkheid om naar de kantonrechter te stappen.
Bewonersvereniging Siverder
Siverder is een bewonersvereniging die de belangen behartigt van huurders van Sité Woondiensten in het algemeen en van haar leden in het bijzonder.
Niet vergeten om te regelen
- Meld u aan bij de afdeling Burgerzaken van uw gemeente. En geef uw nieuwe adres door aan uw verzekeringen, bank, vrienden en familie.
- Neem de meterstanden voor gas en stroom op en geef deze door aan de energieleverancier van uw keuze.
- Voor water geeft u de meterstanden door aan Vitens. Dit kan via het telefoonnummer 088 91 98 of via www.vitens.nl.
- Zit er een huurgeiser in uw appartement? Meldt u zich dan aan bij Energieservice Apeldoorn, telefoonnnumer (088) 84 55 000 of via www.feenstra.com.
- Zitten er warmtemeters op de verwarming in uw appartement? Dan neemt Sité de meterstanden op en stuurt deze door naar Ista. Jaarlijks worden de meterstanden opgenomen en verrekend.
- Heeft u al een inboedelverzekering? Lees de brochure Schade aan uw woning voor meer informatie.
- Is er een ondergrondse container buiten uw woongebouw? Dan krijgt u een pasje bij de sleuteloverdracht. Heeft u geen pasje, neem dan contact op met Buha, telefoonnnummer (085) 0203 739.
Vraag en antwoord
-
De huur van een woning, garage en/of parkeerplaats van Sité kunt u op elke werkdag van de maand opzeggen. De opzegtermijn is minimaal een maand, maximaal 3 maanden. U geeft de huuropzegging eenvoudig via Mijn Sité aan ons door.
-
Als oude en nieuwe huurder regelt u onderling samen overname van goederen (bijvoorbeeld gordijnen of laminaatvloeren) en bepaalt u samen de eventuele waarde. Dit legt u vast op een overnameformulier die u van ons ontvangt. Sité is hierin geen partij. De nieuwe huurder is niet verplicht tot overname.